HTML

mushotoku

Friss topikok

A politikus hatalomra tör

2014.04.28. 11:36 mushotoku


Milyen eredeti gondolat, írja Száraz Miklós György, az egyik szárnyaló szellemű írásában. Mint amikor azt mondják, folytatja, a rendezés hatásvadász. Hát igen, a rendező hatásra vadász. A szobrász, a költő, meg az író is.

Ismertem néhány politikust. Írhatnám azt is, hogy ismerek néhány politikust, de világuk oly távoli, oly érdektelen számomra, hogy kertelés nélkül használhatom a múlt időt. Hiszen engem sokkal magasztosabb dolgok érdekelnek, mint azt a néhány felkapaszkodott, a mindennapi életet csak kirakatból ismerő, bizarr értékrendű szerzetek. Én ráérek. Nekem van időm. Nekem fontosak az emberek, a gyerekek, a tenger, a mókusok és a nők. Én sikerek helyett a zergéket hajszolom, csak hogy lássam sokkal ügyesebbek nálam. Én önmegvalósítás helyett verset olvasok, vagy elalszom versolvasás közben. Ez van. Ambícióhiány. Sziesztából ébredve kócos szakállal, fejlett öniróniával mosolygok önmagamon. Mert sikertelenül is szemtelenül boldog vagyok. Meg roppant önkritikus. Meg persze szerény. A végtelenségig.


- Azért a politikus sem mind egyforma – tűnődtem a minap nagyvonalúan.
Persze nem kell sok idő, és bizony nagyon is egyformák lesznek. A kapitálissá fejlesztett szűklátókörűség egyéb sajátosságaik mellett csak jelentéktelen szépséghibának tűnik. Nem is tudom, hogy minek kezdtem el írni erről. Ezekről. Most lesz az, hogy egy huszáros, de felettébb szellemes húzással, átadom a szót Száraz Miklós György elvtársamnak. Hm, elvtárs. Ettől a szótól elvörösödik az ember. Főleg, ha annyira elvtelen, mint én. A Vörösök ugye mind elvtársak voltak? Nem is ismerem a Gyurit, Györgyöt, Mikit, vagy Száraz urat. Talán megbántja magát, ha a szeme elé kerül ez az öncélú bratyiskodás. Talán feldühödik. Talán találkozhatnánk kedvenc pueblo blancomban, a szieszta után frigilianai bort inni. Azt a fajtát, melynek minden cseppjét évi legalább 3000 órányi napsütés hevíti. Nem beszélünk majd, csak borunkat lassan kortyolgatva, olivát, „miel de caña-s” kecskesajtot, finomabbnál finomabb „tapasokat” rágcsálva bámuljuk a tengert. Vagy éppen a hegyeket. Csatangoló kutyát látva mindketten elmosolyodunk, hiszen mindketten az andalúziai kutyák nagy csodálói vagyunk. Politikára hetekig nem gondolunk.


Lássuk csak. Az éjszakai, mediterrán, céltalan séták kedvelője időnként ilyeneket álmodik:


„Valamelyik éjjel azt álmodtam, politikus vagyok. Miért tagadnám: jó volt. Mocorgott bennem valami, hogy ez nem az én világom, jobb szeretek én budai borkimérések, orgonabokros kerthelyiségeiben ücsörögni, görög vagy andalúz kikötői kocsmákban vörösbort szopogatni. Catullust, Lukianoszt vagy Thornton Wildert olvasni, kabócaüvöltéstől zengő olajligetekben, füstszagú paratölgyesekben barangolni. Ám a hatalom vonzása erős, a hatása kábító, így hát sutba dobtam a kételyeimet, és tovább törtem a hatalomra. Mígnem egy éjszaka, felhívott a legjobb barátom.
- Te a hatalomra törsz – mondta számon kérően.
- Mi tagadás - feleltem. – De tele vagyok jó szándékkal.
- Ne beszélj mellé! – kötötte az ebet a karóhoz egykori barátom. – Te a hatalomra ácsingózol.
- Nem ácsingózom – igazítottam ki az ostoba embert. – Ragaszkodom hozzá.
A pontos fogalmazáshoz. Az ácsingózik, akinek valamije nincs, de szeretné, hogy legyen. Nekem van. Csak hát a hatalom sosem elég. Több kell. Mindig több. Igazságos Mátyás király, igazságos Karóbahúzó Vlad, igazságos hódító Szulejmán is mesélhetne erről neked.
Szimpatikus voltam magamnak álmomban, mert hatalomra törtem, de tiszta eszközökkel törtem hatalomra. Hazudtam ugyan, csaltam, loptam, ígértem fűt-fát, nem tiszteltem apámat és anyámat, megkívántam felebarátom feleségét, lányát, anyját, fiát, házát, kocsiját, cégét, kutyáját, végül felebarátomat is, de mindezt nem élvezetből vagy gonoszságból tettem, hanem a szent ügy érdekében. Hogy még többet összekaparjak, ezáltal tovább nőjön a hatalmam, és a több hatalom birtokában még több jót tegyek. Ilyen egyszerű ez. Éreztem, hogy jó ember vagyok. Jó ember, jó úton. Mert mi a legtöbb, amit egy jó vezető adhat a népének? Önmaga. Álmomban jó vezető voltam. Hogy disznó is voltam? Hát istenem. Hogy hol sárban henteregtem, hol meg a felebarátaim feleségeinek az ágyában? Rémlik valami. Hogy piáltam, mint a kefekötő? Hogy szívtam is? Legyen igazatok. Nem tagadom, hazudtam is. Raboltam, paráználkodtam. Amit megláttam, azt megkívántam, és mindent megláttam, amit kívánni akartam. Mégis jó vezető voltam.
A jó vezető örül, ha a népszeme ragyog, ha fénylik a körme, ha a nép fogazata ápolt, lehelete üde és ánizsos, mint az északi fenyőerdők gyantaillatú ájere. A jó vezető szarik rá, hogy mit akar a népe. A jó vezető úgy tesz, mintha nem szarna rá, pedig igenis szarik rá, mert tudja, hogy a nép nem tudja, mire van szüksége, ő viszont tudja, rá. Rá, aki tudja, mit akar ő, és mit a nép.”
Mindezt Száraz Miklós György egyik tárcanovellájában találtam (Török a hatalomra). Nem először ihlettek meg a gondolatai. Feleségem az ő leírásai alapján szeretett bele első ízben az albaicínbeli carmenek világába. Másodszor granadai kirándulásunk alkalmával. Azóta több ízben andalogtunk Andalúzia eme elvarázsolt szegletében. Itt nem nehéz ellenállni a hatalom erősen mérgező, csábító vonzásának. A levegőben, a napsütésben folyamatosan ott vibrál egy élvezhetőbb, zamatosabb választás sansza. Bezony.

 

2 komment

Címkék: politika élet politikus rablás írás napsütés hatalom irónia könnyedség paráználkodás

A bejegyzés trackback címe:

https://mushotoku.blog.hu/api/trackback/id/tr796094343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judit Nagy 2014.04.28. 12:17:41

Berezonáltam szavaidra.

mushotoku 2014.04.28. 13:21:34

:) az előadáson emlegetett mozaikok között is akad, amelyik ezzel foglalkozik. Persze a lényeg az egészen más. A választási ígéretek folyamatos jelenléte ihletett. Meg a novellák...
süti beállítások módosítása